۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۵۶۳۵۶۳
آیت الله اعرافی:

دین حرف های جدیدی برای غرب دارد | نیازی به اقدام خشن نداریم

مدیر حوزه های علمیه «رهایی از بند معامله گری در کارهای تبلیغی» را از شاخصه های یک مربی معرفی کرد و گفت: ما به فیلسوفان، متکلمان، مفسران، فقیهان و نظریه پردازانی نیازمند هستیم که با فیلسوفان غربی پنجه در پنجه بیاندازند و آنها را مغلوب کنند.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه» که عصر امروز در سالن کنفرانس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که جامعة المصطفی(ص) خود را متعهد به حمایت از حرکت های علمی می داند، گفت: افرادی که وارد حوزه می شوند، باید در نظر داشته باشند که قرار است در حوزه تبدیل به یک مربی شوند و صرفاً تبدیل شدن به یک استاد، پژوهشگر و یا غیره ملاک نیست.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد به عنوان مربی در شعاعی پیرامون خود نورافشانی کند، بی تردید در مسیر رسالت قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: طلاب نیاز دارند که همه لوازم تبدیل شدن به یک مربی را کسب کنند و اقتضائاتی که این امر دارد و در آینه قرآن کریم و سیره معصومان(ع) تجلی کرده است را تحصیل کنند.

رییس جامعة المصطفی(ص) العالمیة به تبیین شاخصه های «مربی» پرداخت و ابراز کرد: «نگاه جامع، متوازن و فراگیر نسبت به انسان» نخستین شاخصه یک مربی است که اگر نباشد اثر کار تربیتی و پرورشی کاهش می یابد.

آیت الله اعرافی «نقش الگویی» را دومین شاخصه یک مربی دانست و بیان کرد: این که شخص اسوه و الگو باشد و با رفتار و منش خود اثر بگذار اولاً کار تربیتی اش اثرگذارتر خواهد شد و دوماً این رفتار درست در سایر گفتارهای او هم سایه می افکند و ان را نیز اثرگذارتر خواهد کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که «انگیزه الهی و اخلاص» سومین شاخصه یک مربی است، اضافه کرد: این مهم بر اساس روایات و تأکید شهید ثانی در منیة المرید از طریق عمل به آن چه می دانیم، میآموزیم و بدان امر و نهی می کنیم محقق می شود.

وی شاخصه چهارم یک مربی را اینگونه توصیف کرد: یک مربی نباید کار خود را با نیت های مادی انجام دهد، زیرا از اثر معنوی کار تبلیغی اش کاسته خواهد شد؛ این موضوع ملموس نیست، اما بی تردید اثرهای بسیار ناگواری بر جای می گذارد.

آیت الله اعرافی «رهایی از بند معامله گری در کارهای تبلیغی» را پنجمین شاخصه یک مربی معرفی و بیان کرد: این موضوع نیاز به یک خودسازی دارد و فقط هم محدود به داد و ستد مالی نمی شود، بلکه پرهیز از پست و مقام، تعریف و تمجید و ریاست را نیز می طلبد، زیرا هر کار تبلیغی که بخواهد موفق شود باید از این بندها رها شود تا اثرگذار واقع شود.

رییس جامعة المصطفی(ص) العالمیة خاطرنشان کرد: عشق به تربیت، تجلی این عشق در رفتار و عواطف، صبوری و بردباری و احاطه علمی نیز از سایر شاخصه های یک مربی بوده و از لازمه های کار تبلیغی به حساب می آید.

وی با بیان این که وضعیت علمی در اروپا و آمریکا در سطح بالایی قرار دارد و نباید آنها را دسته کم گرفت، تأکید کرد: ما به فیلسوفان، متکلمان، مفسران، فقیهان و نظریه پردازانی نیازمند هستیم که با فیلسوفان غربی پنجه در پنجه بیاندازند و آنها را مغلوب کنند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به این که دین ما متکی بر فقه پویا و بالنده و فلسفه و حکمت ریشه دار است، یادآور شد: دین ما حرف های جدید بسیاری برای گفتن دارد و قابل عرضه به غرب است و برای همین نیازمند اقدام خشن نیستیم، بلکه با نگاهی عالمانه و منطقی قوی آن را به همه عرضه می کنیم.

وی یادآور شد: این هسته ای که با عنوان مرکز اسلامی هامبورگ پایه ریزی شده است، اگر به درستی هدایت شود و عزم طلاب نیز وجود داشته باشد بی شک به پایگاه عمیق علمی تبدیل خواهد شد و در فضای غرب تأثیر بسزایی خواهد گذاشت./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات